Ada Apa Dengan #Hashtag?
Teks: Ruslinda Abdul Jalil
Dalam group whatsapp dengan kawan-kawan, ada cerita tentang kebaikan simbol # untuk entri di blog, facebook dan Instagram. Nanti senang nak cari semula perkara/nota atau perkataan yang ditandakan # tu. Jejak carian di Google pun mudah terpapar di mukasurat pertama. Sekarang # dimana-mana pun akan keluar.
Saya ni baru ambil tahu pasal #, lagipun saya kurang aktif di facebook. Cuma rajin menulis di blog ini sahaja, itupun bukan buka blog setiap hari. Entri yang keluar tu dah set siap-siap (scheduled post) untuk sekian hari guna Auto Publish. Tapi nak kena cuba la guna simbol # dalam blog ni.
Jadi saya pun minta tolong Encik Google cari tentang # dan tertarik dengan perspektif seperti di bawah ini. Bagi yang belum tahu atau kurang tahu macam saya, jom kita sama-sama baca.
Hashtag merupakan simbol # yang sememangnya ada di semua gadget
yang mempunyai keyboard seperti komputer, telefon bimbit/pintar dan tablet.
Sebelum wujudnya banyak laman sosial, simbol hashtag ini kurang popular
penggunaannya.
Namun ia kini merupakan antara simbol yang sering diguna
oleh pengguna laman sosial seperti Twitter dan Instagram. Semakin hari semakin
ramai yang tegar menggunakannya. Ia menjurus kepada persoalan tentang fungsi
dan tujuan penggunaan simbol hashtag.
Gambar diatas menunjukkan bahawa kebanyakan trending di
Twitter bermula dengan simbol # dan ini merupakan perkara yang sering dilihat
hampir setiap hari.
Apakah fungsi sebenar penggunaan #hashtag dilaman sosial?
Bagi pengguna twitter, simbol tersebut sudah sinonim. Tujuan
# atau hashtag diletak diawal perkataan adalah bagi memudahkan carian sesuatu
perkara yang ditweet seperti #SayaLapar. Jadi, apabila saya klik #SayaLapar,
maka saya akan melihat senarai tweet yang menggunakan #SayaLapar tidak kira
sama ada saya follow atau tidak follow pengguna berkenaan.
Di Instagram pula, penggunaan hashtag diawal perkataan
berfungsi sama seperti di Twitter. Namun ia juga berfungsi membuatkan gambar
yang dimuatnaik tersebut menarik lebih ramai pengguna melihat gambar tersebut.
Penggunaan hashtag ini juga telah tersebar ke Facebook.
Namun ramai yang mempertikaikannya. Dari perspektifku, jika anda menggunakan
hashtag diawal perkataan di Facebook adalah lebih baik anda berhenti
menggunakannya sekarang kerana tiada apa fungsi pun sebenarnya.
Kesan penggunaan hashtag.
Hashtag adakalanya mendatangkan kebaikan dan adakalanya
menjengkelkan (annoying). Kebaikannya datang apabila ia amat membantu dalam
memudahkan carian tentang suatu topik yang sedang diperkatakan ramai seperti
yang dinyatakan diatas iaitu penggunaan ‘#SayaLapar’.
Hashtag juga memudahkan pengguna Twitter berdiskusi tentang
suatu topik. Misalnya kini menjelang pilihanraya ke-13, penggunaan #PRU13
membuatkan lebih ramai mendapat info terkini tentang PRU-13. Ini membuktikan
bahawa penggunaan hashtag merupakan cara paling mudah untuk menyebarkan
maklumat terkini.
Malah, jika kita meneliti trending di Twitter setiap hari,
sudah pasti akan ada beberapa topik yang trending mempunyai simbol # diawal
perkataan. Justeru ia menunjukkan juga bahawa sesuatu topik akan mudah menarik
lebih ramai untuk tweet tentang ia jika hashtag diguna.
Selain itu, penggunaan hashtag dalam tweet boleh diguna
untuk membuatkan sesuatu perkataan itu sebagai ‘punchline’ atau penarik untuk
lebih ramai yang membaca tweet tersebut. Di samping itu, ia menyerlahkan mesej
yang ingin kita sampaikan dalam tweet tersebut.
Walaubagaimanapun, hashtag boleh menjadi suatu yang
menjengkelkan terutamanya apabila terlalu banyak hashtag diguna untuk hanya
satu Tweet atau satu gambar di Instagram sahaja.
Ada yang berpendapat dengan cara ini ia akan meningkatkan
peluang lebih ramai yang akan ‘Like’ gambar tersebut. Misalnya gambar yang
dimuatnaik ialah seekor kucing dan kita guna hashtag #Cat , dan apabila ada pengguna
Instagram yang membuat carian #Cat peluang gambar kita dilihat lebih ramai dan
dapat lebih ‘Like’ adalah tinggi.
Namun, ada juga yang berpendapat jika terlalu banyak hashtag
untuk satu gambar, ia seakan-akan seseorang itu memang mahu banyak Like. Malah
ada yang mengatakan mereka yang terlalu banyak menggunakan hashtag untuk satu
gambar adalah ‘attention seeker’.
Penggunaan hashtag boleh juga menjengkelkan apabila ia
disalahguna seperti bukan mahu menyampaikan mesej atau topik tetapi untuk
mengutuk seseorang secara tidak terus ataupun ‘indirect’. Ini biasanya dilihat
dengan penggunaan #PleaseTerasa.
Dari perspektifku, ia berbalik kepada asas iaitu niat dan
tujuan masing-masing tentang penggunaan hashtag. Tak semestinya yang guna
banyak hashtag ini adalah ‘attention seeker’ atau berniat mahu mengutuk
seseorang.
Gunakanlah hashtag sebetulnya.
Secara
kesimpulannya, penggunaan hashtag merupakan suatu cara untuk membuatkan
interaksi pengguna-pengguna laman sosial lebih menarik dan menyerlah. Di
Twitter ia amat memudahkan kita berdiskusi tentang sesuatu topik di samping
berkongsi maklumat terkini.
Walaubagaimanapun penggunaan hashtag ini boleh menimbulkan perasaan
kurang senang apabila ia disalahgunakan seperti yang telah dinyatakan diatas.
Namun setiap pengguna laman sosial mempunyai hak untuk menggunakan hashtag
tanpa limit.
Malah setiap pengguna mempunyai pandangan
yang berlainan tentang fungsi hashtag. Bukalah minda kita untuk menerima
pandangan orang lain.
Lain orang lain perspektif, Ini Perspektifku.
Ulasan
Catat Ulasan