Cara Usahawan Online Mengawal Emosi
Ramai usahawan online, terutama yang baru belajar berurusan
dengan pelanggan cepat sahaja sentap dan emosi. Namanya pun berniaga, jadi
pelanggan adalah sebahagian daripada urusan yang perlu kita ambil tahu dan
kuasai semasa mengendalikannya.
Emosi pelanggan yang dijaga baik, ia membawa kesan
keuntungan jangka masa panjang. Beberapa situasi ibu-ibu yang bekerja di rumah,
mudah emosi apabila agak terganggu dengan kerenah anak-anak kecil dan juga
pertambahan tugas serentak atau menerima order pelanggan yang banyak dalam
tempoh singkat.
Untuk menangani kerenah anak-anak, ibu bekerja dari rumah
perlu mengenalpasti dari awal tempoh masa anak bermain, anak lapar dan anak
memerlukan perhatian. Tempoh kritikal biasanya, pada waktu tengahari, iaitu ada
pelanggan online waktu pejabat yang suka menggunakan masa ini membuat pembelian
atau pertanyaan.
Begitu juga bagi pembeli bujang, kadangkala tidak tahu masa
yang sesuai untuk bertanya, waktu tengahari dan juga waktu petang menjelang
malam sekitar jam 6, 7, 8 petang. Sangat penting ibu yang bekerja dari rumah,
pandai mengawal emosi menjawab pertanyaan walaupun pada masa itu sangat kelam
kabut.
Emosi juga sangat penting ketika berurusan dengan pelanggan
cerewet yang meminta harga tidak masuk akal, pelanggan yang mahu cepat,
pelanggan yang tidak sabar dan pelanggan yang banyak cakap.
Usahawan online perlu ada senarai skrip yang boleh digunakan
untuk membantu apabila berhadapan pelanggan sebegini. Usahawan yang tidak
emosi, sudah tentu memberi layanan terbaik setiap pertanyaan.
(Sumber : Ebook 101 Idea Home Based Bisnes)
Dapatkan promosi ebook Oktober 5 Ebook RM100 sahaja.
Pengurus Online
sms/whatsapp 013-2006586
Blog: http://ruslindajalil.blogspot.com/
FB: https://www.facebook.com/ruslindajalil
Email: ruslindajalil@gmail.com
#bekerjadarirumah
#bisnesdarirumah
Ulasan
Catat Ulasan