Rahsia Khidmat Pelanggan
Setiap pelanggan mempunyai citarasa, kemahuan yang berbeza.
Ada yang mudah diurus, ada juga yang cerewet. Sudah tentu melayan pelanggan
yang cerewet memerlukan kemahiran perhubungan awam yang baik. Usahawan tidak
perlu beremosi apabila dimarah-marah pelanggan. Sudah tentu ada cara melayan
pelanggan yang pelbagai cita rasa dan kerenah.
-Meningkatkan kesetiaan pelanggan.
Usahawan harus biajak menjadikkan pelanggan terus setia
bersama. Bagi mengikat hati pelanggan, sesekali buatlah tawaran potongan harga
atau memberi harga istimewa bagi membalas kesetiaan pelanggan. Sentiasalah
memberitahu perkembangan terkini syarikat, sama ada tentang produk baru, jualan
potongan harga, pertemuaan istimewa bersama pelanggan.
-Menjaga integriti.
Menjaga maruah pelanggan adalah salah satu usaha memberi
gambaran imej seorang usahawan yang jujur. Contohnya bagi pengusaha kecantikan
yang menawarkan perkhidmatan urut badan. Sudah tentu perlu menutup kelemahan
pelanggan dengan tidak bercerita kepada pelanggan yang lain. Ini membuatkan
pelanggan selesa dan berulang kali menggunakan perkhidmatan yang sama.
-Menjaga hubungan dengan pekerja.
Walaupun anda hanya menjalankan bisnes dari rumah, pada satu
peringkat bisnes akan berkembang dan anda memerlukan pembantu. Anda perlu
menjelaskan kepada pembantu semasa dalam proses temuduga awal. Berkongsi
maklumat tentang visi dan misi dalam bisnes dengan jelas. Pembantu juga boleh
didedahkan dengan persekitaran kerja dan garis panduan bekerja yang anda
mahukan.
Mahu tahu lagi? Dapatkan EBOOK RAHSIA KHIDMAT PELANGGAN, USAHAWAN ONLINE.
Siri 1 (terbit 25.9.2014).
RM30 (untuk pembeli 50 terawal sahaja).
Harga selepas ini RM50. Cepat! Cepat! :)
kemas jek blog ni
BalasPadamTima kasih kak. Saya pun blajar dr otai2 mcm akak dll :-)
Padam